Tüketici hukuku anlamında bir
malın ayıplı olabilmesi için;
1)Tüketici tarafından tüketim amacı ile satın
alınmış bir mal olmalıdır(mesleki faaliyetlerde kullanılmak için alınmış mallar
tüketici hukuku dışındadır.örneğin sıradan bir insan bir motosikleti kullanmak
için almışsa bu mal tüketici hukuku kapsamındadır ancak aynı motosiklet bir
kargo firması tarafından mal dağıtmak için alınmışsa ve kullanılıyorsa bu motosiklet tüketici hukuku kapsamında
değildir.)
2)Malda;tüketici tarafından üretiliş amacına
uygun olarak kullanılmasını engelleyecek,azaltacak ve ya tamamen ortadan
kaldıracak bir eksikliğin olması gerekir.Bu noksanlık değişik şekillerde ortaya
çıkabilir (ör:kullanmak için alınan çift silindirli bir motosikletin
silindirlerinden birinin çalışmadığının anlaşılması,gene böyle motosikletin
tüketici tarafından satıcıya 2009 model olması gerektiği söylendiği ve satıcı
tarafından 2009 model olduğu vaad edildiği halde sonradan bunun 2009 değil 2006model olduğunun
anlaşılması ve ya yurda kaçak/gümrüksüz olarak sokulduğunun anlaşılması,24 ayar
olduğu söylenip vaad edilerek satılan altının 22 ayar olduğunun
anlaşılması,bayisinden alınan fırının çalıntı olduğunun anlaşılması gibi)
Maldaki noksanlık illa adet, sayı olarak
noksanlık değil istenmeyen arzu edilmeyen bir fazlalık şeklinde de olabilir
hatta ayıplılık ekonomik verimsizlik,eksiklik şeklinde olabileceği gibi psikolojik verimsizlik şeklinde de olabilir.
Yukarıda belirttiğimiz
noksanlıkların olup olmadığı tüketici tarafından mal satın alınmadan önce
sıkıca kontrol edilmeli tüm kontrole rağmen mal satın alındıktan sonra ayıp
tesbit edilmişse;
Tüketici, malın teslimi
tarihinden/malı teslim aldığı,almış sayıldığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya
bildirmekle yükümlüdür(ayıbı en kesin ve güçlü bildirme yöntemi noter ihtarı
çekmektir)
Bu ihtarda muhataplar şunların en az biri,bir
kaçı ya da tamamı olabilir:malı üreten
ya da ithal edenler ya da malı tüketiciye satanlar.(örneğin ayıplı motosikletin
satıcısı yanında üreten ya da ithal edenler de ayıptan sorumludurlar)
Satın aldığı mal ayıplı çıkan
tüketici; malı üreten ya da ithal eden ya da satanlardan şu taleplerde
bulunabilir:
a)Sözleşmeden dönerek satış bedelinin iadesini
isteyebilir,
b)Ve ya yukarıdaki gibi sözleşmeden dönmeyip malın yeni ve ayıpsız aynısının kendisine verilmesini isteyebilir,
c)Ve ya yukarıdaki iki seçeneği istemeyip malın ayıplılığı oranında
bedelden indirim yapılmasını isteyebilir
(burada satış bedelinin tamamı henüz ödenmemişse bundan indirim yapılmasını ya
da ödenmişse bir kısmının iadesini isteyebilir)
d)Ve ya yukarıdaki üç haktan da vazgeçerek
malın ücretsiz tamir edilmesini
isteyebilir.
Tüketici yukarıda bahsettiğimiz
noter ihtarına malın ayıplı olduğunu belirttikten sonra ayrıca yukarıdaki
haklardan hangisini istediğini de ayrıca ve açıkça belirtmelidir.Burada dikkat
edilecek husus tüketici bu 4 seçimlik haktan sadece birini isteyebilir.hepsini
ya da en az ikisini aynı anda isteyemez(ancak biri kabul edilmediği takdirde
diğeri olabilir şeklinde dereceli bir istek olabilir)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder